Uw website is tegenwoordig het visitekaartje van een organisatie. De website dient namelijk meer dan alleen maar als informatiebron, het is een afspiegeling van hoe u als bedrijf bent en wat u wilt uitstralen. Uit onderzoek onder 200 respondenten blijkt dat maar liefst 87% eerst de website bekijkt als ze over een organisatie, product of dienst horen. Uw website speelt dan ook een cruciale rol in het maken van een goede eerste indruk. Maar liefst 100% gaf aan een website die erg ongebruiksvriendelijk is of een slecht design heeft, weer te verlaten.
Een website is dus erg belangrijk voor uw bedrijf, maar welke plaats heeft een website in een content marketing strategie?
Bij content marketing draait het allemaal om het verspreiden van waardevolle, relevante content voor de doelgroep, die hem beïnvloedt in zijn keuze/ aankoopproces. Vaak gebeurt dit door bijvoorbeeld een whitepaper of ander kennisdocument op de site te plaatsen en deze als basis te gebruiken voor detailcontent, zoals blogs, infographics of social media berichten.
Deze content wordt verspreid via verschillende kanalen, zoals social media of nieuwsbrieven, maar dit heeft eigenlijk altijd hetzelfde doel: mensen triggeren om naar de website door te klikken. In de content wordt meestal een link opgenomen naar de website, waar bijvoorbeeld de volledige blog gelezen kan worden en het gehele kennisdocument gedownload kan worden.
De website heeft dus twee belangrijke rollen in uw content marketing strategie: ten eerste is de website uw publicatieplatform, de plek waar content geplaatst wordt. Zowel blogs, nieuwsberichten als kennisdocumenten staan op de site. Ten tweede is dit dus de plek waar u de doelgroep heen wilt leiden om de interactie te krijgen. Dit is immers de plek waar de waardevolle content staat waarvan u wilt dat de doelgroep dit leest en waar ze vervolgens ook een actie ondernemen, bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper of het aanvragen van een demo. Om dit te behalen moet de website wel goed zijn: uw content kan nog zo goed zijn, als iemand dan doorklikt naar uw website, kan diegene alsnog afhaken als uw site er niet goed, onbetrouwbaar of onoverzichtelijk uitziet.